Harsewinkel, 29 augustus 2024. CLAAS introduceert vijf nieuwe SCORPION telescoopladers in de 3- en 4-ton klasse. Naast verbeterde stabiliteit en meer hefvermogen kenmerken deze modellen zich door duidelijk meer comfort. Voor de SCORPION 738 en 742 is de nieuwe VARIPOWER 3 rijaandrijving met merkbaar meer trekkracht als optie leverbaar.

Op dit moment bestaat het CLAAS assortiment uit acht modellen van de SCORPION
telescooplader met een uiteenlopend hefvermogen van 3,3 tot 6 t en een hefhoogte van 6,7 tot 10
m. Met de SCORPION 733, 1033, 638, 738 en 742 wordt het portfolio nu verder uitgebreid – vijf
veelzijdige, nieuwe modellen met meer vermogen en comfort, alsmede een hefvermogen van 3,3
tot 4,2 t.

Vijf nieuwe SCORPION telescoopladers van CLAAS leggen nieuwe maatstaven aan in de
middenvermogensklasse met betrekking tot productiviteit, rendement en comfort.

Krachtiger, stabieler en intelligenter

De nieuwe SCORPION modellen beschikken dankzij hogere hydraulische druk over 300 kg meer
hefvermogen, waardoor de instapmodellen 1033 en 733 nu 3,3 t kunnen heffen. De SCORPION
742 daarentegen beschikt over een hefvermogen van 4,2 t. Om bij deze toenames echter stabiliteit en balans te kunnen blijven waarborgen, is de wielbasis met 100 mm toegenomen en het
contragewicht aan de achterzijde dienovereenkomstig aangepast.
Dankzij de nieuwe hydraulische regeling met elektronische aansturing kan er in deze
machineklasse ook gebruik worden gemaakt van SMART LOADING functies.

Hiermee heeft de chauffeur nu de beschikking over de volgende automatische functies en assistentiesystemen:

  • Automatisch terugzetten van de bak in de eerder opgeslagen stand. Dit levert vooral bij repetitieve werkcycli dichtbij de grond niet alleen aanzienlijke tijdwinst op maar draagt ook duidelijk bij aan het gebruiksgemak van de SCORPION.
  • Dankzij de automatische schudfunctie zorgen de hydraulische cilinders ervoor dat ook bij werkzaamheden met klevende materialen de bak goed wordt geleegd en stortgoederen gelijkmatig worden verdeeld.
  • Automatisch intrekken van de telescooparm (niet voor SCORPION 1033). Wanneer de telescooparm daalt, wordt de mast ook automatisch ingetrokken. Voor de chauffeur verlicht dit het werk aanzienlijk.

De krachtige Liebherr viercilinder-dieselmotor met een vermogen van 105 kW/143 pk en koppel
van 550 Nm levert bij een rustig en zuinig toerental van 1600 t/min een hydraulisch vermogen van
maximaal 160 l/min. Bij het laden past DYNAMIC POWER het motortoerental automatisch aan de
joystickbesturing aan, en daarmee eveneens aan de gewenste hef- en laadsnelheid. Met als
resultaat snellere en efficiëntere laadcycli.

Trekkracht van JAGUAR fijngevoelig gedoseerd met VARIPOWER 2 en VARIPOWER 3

Alle modellen worden door de krachtige en efficiënte VARIOPOWER 2 hydrostaat aangedreven,
die al vele jaren lang bij CLAAS JAGUAR veldhakselaar voor de nodige kracht, efficiëntie en
betrouwbaarheid zorgt. Voor de modellen SCORPION 738 en 742 kan bovendien de nieuwe
VARIPOWER 3 als optie worden geleverd. Dankzij een grotere, dubbele hydraulische motor kan
hiermee een trekkracht tot 68 kN op de wielen worden overgebracht, een toename van circa 20%
ten opzichte van VARIPOWER 2 (57 kN). Ondanks dit extra vermogen kan de aandrijving als
vanouds fijngevoelig blijven worden aangestuurd. De transportsnelheid van zowel VARIPOWER 2
als VARIPOWER 3 bedraagt 40 km/h.

Geoptimaliseerde ergonomie van cabine en krachtige airconditioning. De chauffeur staat
centraal.

De cabines van de SCORPION 733 – 742 zijn volledig herzien. Het eerste wat direct opvalt is het
beschermingsrooster aan de buitenzijde van de cabine. De ruit van het instapportier kan nu 180
graden worden gedraaid en bovendien verder worden opengezet voor betere ventilatie van de
cabine. Het zijportier beschikt nu over royale opbergruimte met nieuwe vakken en netten. In het
portier werd eveneens meer dempingsmateriaal aangebracht om het geluidsniveau in de cabine
nog verder te reduceren.

Dankzij de nieuw vormgegeven stuurkolom is instappen in de cabine nog eenvoudiger en beschikt
de chauffeur tijdens het werk over meer beenruimte. Het stuur kan telescopisch worden
uitgetrokken, terwijl de hoek daarvan traploos kan worden ingesteld, om zodoende perfect te
kunnen worden afgestemd op het postuur van de chauffeur. Het display bevindt zich nu boven het
stuur en kan daardoor beter worden afgelezen. Het hangende rem-/inchpedaal en het grotere
oppervlak daarvan zorgen voor een verbeterde ergonomie van de bediening. Vanwege de
hangende pedalen kan de vloermat nu eenvoudiger worden verwijderd en na reiniging worden
teruggelegd.

Het nieuw ingedeelde dashboard bevindt zich nu rechts van het stuur en beschikt over een 3,5-
inch beeldscherm (7-inch beeldscherm optie). Daarvoor is ruimte beschikbaar om een smartphone
weg te leggen. De nieuwe bediening voor de airconditioning en verwarming is links van het stuur
aangebracht, met temperatuurregeling en traploos werkende luchtuitstroomopening in plaats van
een drietrapssysteem. De koelcapaciteit is dankzij een volledig nieuwe en groter klimaatsysteem
voor de cabine aanzienlijk verbeterd, waardoor ook op hete dagen het interieur steeds aangenaam
koel blijft.

Ergonomie en comfort op topniveau. De nieuwe cabine met verbeterd rondomzicht, nieuw gerangschikte bedieningselementen en krachtige airconditioning, De joystickbediening bevindt zich binnen handbereik aan de rechter armsteun van de chauffeursstoel.


De rechts aangebrachte joystickbediening zorgt eveneens voor nog meer comfort. Zowel de
joystick als een aantal andere belangrijke bedieningselementen zoals regelaars voor de snelheid
en toerentallen bewegen mee met de vering van de chauffeursstoel, zodat de rechter arm van de
chauffeur bij laadcycli steeds op de armsteun blijft rusten.

Na lange werkdagen, en dan vooral wanneer het al vroeg donker wordt, zorgt een extra led-
werklamp aan de linker A-stijl met coming-home-functie voor meer veiligheid wanneer er niet in
verlichte gebouwen of op onverlichte plekken wordt geparkeerd. De chauffeur hoeft dan alleen
maar één keer op de coming-home-activeringsknop te drukken, waarna de werklamp nog 60
seconden blijft branden nadat de motor is afgezet om de directe omgeving links van de machine
royaal te verlichten. Hierdoor heeft een chauffeur ook ‘s nachts uitstekend zich om het portier van
de cabine af te sluiten en vervolgens weg te lopen.

Praktische uitrustingen om het dagelijks werk te verlichten

Een verdere noviteit is de drukontlastingsschakelaar op de linker achterlichthouder. Eén druk op
de knop is voldoende om ervoor te zorgen dat de druk van de hydraulische aansluitingen wordt
opgeheven, zodat deze eenvoudig kunnen worden aangebracht of verwijderd.
Voor reinigings- en onderhoudswerkzaamheden kunnen de SCORPION modellen van een aantal
praktische uitrustingen worden voorzien. Bij een uitrusting met een persluchtrem bevindt zich bij
de instap naar de cabine een aansluiting voor een persluchtpistool, zodat op een willekeurige plek
vuil kan worden verwijderd en weggeblazen. Voor reiniging is af fabriek bovendien links aan de
achterzijde een houder aangebracht om bijvoorbeeld veilig een bezem en een schop te kunnen
vervoeren. Rechts bevindt zich een waterreservoir met een inhoud van 5 liter, om snel de handen
te kunnen wassen.

De belangrijkste noviteiten in één oogopslag:

  • Vijf nieuwe SCORPION modellen met een hefvermogen van 3,3 tot 4,2 t en hefhoogte van 6,7 tot 10 m.
  • Ontwikkeld voor nog snellere en efficiëntere laadcycli.
  • Langere wielbasis, aangepast contragewicht en grotere stuuruitslag voor eersteklas stabiliteit bij hogere hefvermogens en gelijkblijvende wendbaarheid.
  • DYNAMIC POWER voor efficiënt motortoerentalmanagement.
  • SMART LOADING voor comfortabele automatisering en rijassistentie bij de meest uiteenlopende toepassingen.
  • VARIPOWER 3 rijaandrijving optie voor SCORPION 738 en 742: 20% meer trekkracht voor uiterst veeleisende werkzaamheden. Nieuwe cabine met geoptimaliseerde ergonomie, zoals een smalle stuurkolom met in hoek verstelbaar en telescopisch uittrekbaar stuur, hangend rem-/inchpedaal.
  • Nieuwe armsteun met geïntegreerde joystick aan chauffeursstoel (meedraaiend)
  • Nieuwe airconditioning met fijngevoelige temperatuur- en ventilatieregeling.
  • Cabine met uitzetruit, 180 graden draaibaar, opbergvoorzieningen in interieurbekleding.
  • Extra led-werklamp met coming-home-functie.
  • Praktische extra uitrustingen zoals een drukontlastingsschakelaar, waterreservoir en bezem-/schephouder aan achterzijde.